IEP-toetsen

IEP-toets en LVS

Op obs Vinkenbuurt gebruiken we de IEP-toets als onderdeel van ons leerlingvolgsysteem. Veel ouders hebben hierover vragen. Daarom zetten we de belangrijkste informatie voor je op een rijtje. In deze ouderfolder lees je alles ook nog eens terug.

(Klik hier voor een pdf)

Wat is het LVS?

Het LVS (leerlingvolgsysteem) wordt gebruikt om de ontwikkeling van kinderen te volgen. Je hebt in Nederland als school keuze uit meerdere van deze systemen, zoals Leerling in Beeld van Cito en Boom Test Onderwijs of Diataal. Wij hebben gekozen voor het leerlingvolgsysteem IEP van Bureau Ice.

 

Waarop IEP?

Het IEP leerlingvolgsysteem past goed bij de visie van de school. We vinden het belangrijk om kinderen goed voorbereid naar de middelbare school te sturen. De meeste leerlingvolgsystemen toetsen leerlingen op basis van cognitie, dus het leren. Zij bekijken enkel de resultaten voor rekenen, spelling en begrijpend lezen en geven zo een advies naar het voortgezet onderwijs.

Daar staat obs Vinkenbuurt anders in. Wij vinden het belangrijk kinderen ook een stukje persoonlijke ontwikkeling en talentontwikkeling mee te geven. IEP voorziet daar in.

 

Opbouw IEP

Het IEP leerlingvolgsysteem toetst op drie fronten, namelijk:

-          IEP hart

-          IEP handen

-          IEP hoofd

IEP hart

Bij de IEP hart gaat het om je eigen ontwikkeling. De persoonlijke ontwikkeling. Wie ben jij? Wat vind je belangrijk? Hoe ga je om met anderen? Sociale vaardigheden spelen op obs Vinkenbuurt een  belangrijke rol en met IEP hart geven we hier nog meer uiting aan. De IEP hart toets is de sociale vaardigheden toets die we per jaar meerdere malen afnemen om te bekijken hoe het sociale klimaat in elke groep is.

 

IEP handen

Niet ieder kind vindt het prettig om met zijn of haar hoofd te werken. Niet ieder kind is daar goed in. Daarom vinden wij het net zo belangrijk om te kijken naar talenten van kinderen. IEP handen gaat daar dieper op in. Het onderzoekt talenten  van kinderen, kijkt naar wat kinderen willen leren en wat ze kunnen. IEP handen  bereidt tevens voor op een praktische toekomst, een toekomst waar bovendien veel vraag is naar goed personeel.

 

IEP hoofd

Tot slot is er natuurlijk ook IEP hoofd. Er moet ook geleerd worden en er zijn veel kinderen die het fijn vinden met hun hoofd te werken. De IEP hoofd toetsen zijn de toetsen waarbij aandacht is voor rekenen, begrijpend lezen en spelling. Deze toetsen worden twee tot drie keer per jaar afgenomen (afhankelijk van het leerjaar) en houden de ontwikkeling van zowel een individuele leerling als een complete groep in de gaten.

De toetsen voor IEP zijn:

-          Rekenen

-          Begrijpend lezen

-          Spelling (taalverzorging)

 

Rekenen

Bij rekenen komen alle onderdelen aan bod die volgens de SLO kerndoelen beheerst moeten worden. Dit verschilt uiteraard per leerjaar en er is een opbouw in. Door de rekenlijn te bewaken wordt uitval voorkomen, kan tegemoet gekomen worden aan kinderen die extra hup nodig hebben en kan ook de verdieping worden gezocht met kinderen die meer uitdaging nodig hebben. De rekentoetsen van IEP worden twee tot drie keer per jaar afgenomen. De resultaten geven we mee naar huis. Indien er opvallende zaken zijn, bespreken we die met ouders.

 

Begrijpend lezen

Het vak begrijpend lezen is van cruciaal belang om mee te kunnen komen in de maatschappij. We hechten niet voor niets veel waarde aan het vak begrijpend lezen zelf. Begrijpend lezen toetst zeer breed. Het gaat om het lezen van teksten, maar meer nog om het begrijpen van de boodschap (die zeker in de hogere groepen lang niet meer zo letterlijk uit een tekst te halen valt). Er moeten verbanden worden gelegd, signaalwoorden gevolgd worden en verwijswoorden begrepen worden. Ook aandacht is er voor woordenschat, want een tekst begrijpend lezen bevat ook woorden die kinderen nog niet kennen en zich eigen kunnen maken door de teksten te lezen. De IEP begrijpend lezen wordt door veel kinderen als moeilijk beschouwd, maar we helpen hen erop voor te bereiden.

 

Spelling

Tot slot is er spelling. Kinderen moeten niet alleen foutloos woorden kunnen schrijven, ze moeten ook goed kunnen vervoegen en werkwoordspelling kunnen toepassen. Los van spelling van woorden en werkwoorden is er ruimte voor grammatica. Zinsontleding en woord benoemen zijn belangrijke vaardigheden voor wie goed wil spellen en schrijven. Tot slot is er in de hoogste groepen ook aandacht voor een juist leestekengebruik (interpunctie).

 

Wat doet school met de IEP-toetsen?

Als de IEP-toetsen zijn afgenomen gebruikt school de scores om het onderwijs beter af te stemmen. De leerkracht kijkt zowel op groepsniveau als individueel waar verbetering vereist is en waar versterking gezocht kan worden.

IEP-scores worden nooit klassikaal gedeeld, maar nemen we wel op in het rapport. Het zijn uiteindelijk de scores die bepalend zijn voor het schooladvies dat in groep 8 wordt afgegeven.

 

IEP doorstroomtoets

In groep 8 is er de laatste IEP-toets. Dit is de IEP doorstroomtoets. De doorstroomtoets test nog eenmaal wat een kind allemaal beheerst en wat niet. Wanneer de doorstroomtoets lager wordt gescoord dan het gegeven schooladvies in januari, is er niets aan de hand. We vertrouwen dan op de kennis en kunde van de leerkrachten en volgen het schooladvies. Scoort een kind echter hoger op de IEP doorstroomtoets? Dan wordt het advies naar boven bijgesteld en kan een kind hoger uitstromen. We hebben er dan vertrouwen in dat een kind die dit laat zien, dat ook in het voortgezet onderwijs kan. We willen alle kinderen zo goed mogelijk laten  beginnen en volgen daarom het gegeven advies graag op.

 

IEP oefenen

Wil jij de IEP oefenen met je kind? Omdat je bang bent dat je kind achterstanden oploopt, omdat je een achterstand hebt gesignaleerd of vanwege lesuitval waar ook wij helaas mee te kampen hebben? Dan kun je zeker een kijkje nemen op deze website. Je vindt hier de beste oefenboeken specifiek voor de IEP-toetsen in het basisonderwijs. Wil je meer weten? Loop dan even binnen bij onze kwaliteitscoördinator (aanwezig op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag). Zij kan je verder helpen bij het vinden van geschikt oefenmateriaal voor de IEP-toets.

 

Overige vragen kun je altijd stellen aan de leerkracht.